אם היו אומרים את זה – לא היו גירושין בישראל!

היום, כל דבר קטן שאנחנו מצליחים לעשות, זה גורם לנו לבוא ולהגיד: 'אני יותר טוב ממך'.
גבר מפרנס את אשתו, הוא אומר: 'תגידי תודה רבה שאני מפרנס אותך'.
אומר הקב"ה: 'תגיד תודה רבה שאני מפרנס אותך'.

אישה עושה קצת טובות לבעלה, אומרת לו:
'תגיד תודה רבה שהתחתנתי איתך'. אומר הקב"ה: 'תגידי תודה רבה שאני נותן לך חיים'.
אף פעם אל תגידו בלב שלכם: אני יותר טוב ממישהו בעולם. בחיים שלך אל תגיד: אני יותר טוב מאשתי, אני יותר טוב מהילדים שלי.
ואם ראית בן אדם רשע, אם ראית בן אדם שהוא לא כל כך צדיק, אם ראית בן אדם שמתנהג בצורה שהיא חס ושלום, לא יפה – אל תחשוב שאתה יותר טוב ממנו. כי אם אתה היית במקומו, יכול להיות שהיית הרבה יותר גרוע ממנו. ולפעמים אנחנו מזלזלים באנשים אחרים, במידות שלהם, בכסף שלהם: 'תראה, זה תפרן, זה עני, זה אין לו כלום', זה לא מצליח, זה לא הולך לו, זה לא ככה וזה לא ככה… אומר הקב"ה, אם אתה היית במקומו – אתה היית הרבה יותר גרוע ממנו. איך אתה יכול לבוא ולהגיד: 'אני יותר טוב ממנו'?

אין מושג כזה בעולם: 'אני יותר טוב' – מאף אחד בעולם. כי מה שיש לי – זו מתנה שאני קיבלתי מבורא עולם. ומה שיש לך – זו מתנה שאתה קיבלת מבורא עולם; ואם בורא עולם יהפוך בינינו, יכול להיות שאני אהיה הרבה יותר גרוע ממך.

וזה נקרא: מידת הענווה.
אם כל גבר היה נכנס היום הביתה ואומר לקב"ה, לפני שהוא נכנס הביתה: 'תודה רבה לך בורא עולם שנתת לי את האישה שלי'. והאישה הייתה אומרת חמש דקות לפני כן: 'תודה רבה בורא עולם שנתת לי את הבעל שלי' – לא היו גירושים בישראל!!!
היינו יודעים להעריך אחד את השני, להעריך אחד את החבר שלו. לא היינו באים ומתנשאים על החבר, להגיד:
'אני יותר טוב ממך', 'אני יש לי יותר ממך', 'אני יותר חכם ממך', 'יש לי כסף יותר ממך', 'אני גיבור יותר ממך', 'אני יפה יותר ממך'. או כל מיני משפטים אחרים, חס ושלום. ההפך בדיוק. אתה יותר טוב ממני. כי אני לומד לראות כל הזמן את מעלות חברנו ולא את חסרונותיו. וזה היופי שביהודי. שרואה את מעלת חברו ולא את חסרונותיו.

כלומר, שאני מצליח לראות את מעלתך, ולא את החסרונות שלך. ועל ידי שאני מצליח לראות את המעלה שלך ולא את החיסרון שלך, אני מגביה אותך להיות יותר טוב ממני. אני מגביה אותך להיות בן אדם חשוב יותר ממני, כשאני בעצם עכשיו מתכבד בך, ולא חס ושלום מזלזל בך.

 

הרב יגאל כהן

דילוג לתוכן