היכן שהמחשבות שלך נמצאות, שם אתה אוחז

מחשבות,
לאן לוקחות אותנו המחשבות בטבען?
האם כשהילד שלך מתעכב בשיעור פרטי, מה את מתחילה לדמיין?
כשלילדה כואב הראש והיא מקיאה, על מה את חושבת?
כשבעלך אמר שתוך 10 דקות הוא מגיע הביתה – אבל כבר עברה שעה והוא לא עונה לטלפונים, לאן המחשבות שלך הגיעו?
כשאמא שלך אומרת שהיא הולכת לבדיקת רופא מומחה… כשהבוס שלך רוצה לדבר איתך ב-4 עיניים… כשאת רואה את חברתך בוכה בעבודה… על מה את חושבת?
מדוע? מדוע המחשבות של כולנו לוקחות אותנו בעל כוחנו למחוזות לא נעימים? התשובה כנראה טמונה בדברי התורה הקדושה "יצר לב האדם רע מנעוריו" – היצר שלנו רע בתחילתו, נקודת המוצא שלו היא כזאת.
רבי נחמן אומר כי היכן שהמחשבות שלך נמצאות, שם אתה אוחז. לכן המחשבות שמלוות אותנו הן קריטיות מאוד, הן מעידות על דרגה רוחנית, ומשפיעות באופן ישיר על הגוף והנפש.
ברגע שיש לאדם מחשבות לא טובות, זה יכול להכניס את האדם לדיכאון, לחרדות, לדאגות ומשם הדרך קצרה לקושי בנשימה, כאבי בטן, לחצים בחזה, כאבי גוף ממשיים, והכל – רק בשל המחשבה. יצר הרע של האדם מחפש "פרטנר" טוב. בתחילה הוא מנסה את מזלו- מכניס מחשבה לא טובה לראש, ורואה לאן האדם לוקח אותה.. האם אנחנו מגדילים ומגדילים את הסרט, ולוקחים את המחשבה אל הלא נודע.. האם ברגע שיצר הרע אומר לנו "בטח קרה לו משהו", ואז אנחנו מוסטים לשתף פעולה ולהסריט סרט חדש מה קרה, ואיך קרה.. ושעכשיו בטח הוא בבית חולים ועוד רגע יתקשרו להגיד שקרתה תאונה באזור, ואולי הוא היה עם משפחה שלי.. ואולי ואולי…
וישנה אופציה שניה –
להתגבר! לעצור! לקלוט ברגע הנכון שיש פה תעמולה נגדי, שזה שיקרי, לא אמיתי, סתם תחבולה של יצר הרע.. והכי חשוב – לחשוב מיד מחשבה נגדית – טובה!
אם בעלך מתעכב, ויצר הרע אומר לך דברים לא טובים, מיד תגידי לעצמך "הוא בטח מדבר עם חבר ועוד רגע יגיע" (מה שבדרך כלל קורה), או "הוא בטח עוד פעם שכח את הטלפון בעבודה", או שהוא פשוט קונה לך זר פרחים…. (סתם, אל תצפי, שלא תתאכזבי). אם לילדה כואב הראש, או החברה בוכה בעבודה, תדמייני דברים טובים לעומת המקום שהיצר רוצה להביא אותך. לילדה בטוח יש וירוס, כמו לכל ילדי הכיתה. והחברה בוכה מהתרגשות. מה רע לחשוב מחשבות טובות? גם אם את לא מאמינה לעצמך, עדיף שתעשי זאת באופן מעושה מספר פעמים, ואז לאט לאט המוח שלך יתאמן לפלוט בראש ובראשונה דברים חיוביים ולא שליליים. והרגשת הגוף בוודאי תהיה נינוחה יותר ונעימה.
איוב ,בעל הייסורים, אמר "וכל אשר יגורתי בא לי", כל מה שהוא פחד ממנו בא אליו. נתאמץ כנגד היצר הרע, כנגד ההרגשות הלא טובות שהפחדים מביאים עימם, נראה ליצר שאין לו פה פרטנר טוב.. אין לו עם מי להתעסק. לא לתת יד למחשבה רעה ולהמשיך לטייל איתה, אלא הפוך – להשתיק אותה על ידי מחשבה נגדית טובה. ברגע שיצר הרע יבין שכל מחשבה רעה ממירים במחשבה טובה – הוא יפסיק במהרה להכניס מחשבות רעות לראש הזה.
גם מי שסובלת ממחשבות טורדניות, לאט לאט ניתן להפחית את הרמה. הכי חשוב, לא להיבהל. להרבה אנשים זה קורה בימינו, ועובר להם. את לא היחידה בעולם שזה קורה לה לפעמים, הכול בסדר. לא להילחץ מזה, לא לחשוש. הלחץ מגדיל את המחשבות עוד יותר.. צריך להתפלל חזק בדמעות לבורא העולם שיעביר את זה, אבל מתוך נחת ושלווה. מתוך עשיית דברים מרגיעים, יציאה לנופש, לראות ירוק בעיניים.. לנשום אויר צח. ורק לאחר שקיבלנו רוגע ושלווה ניתן להתחיל במחשבות נגדיות, לאט לאט היצר יפסיד במלחמה. הוא ילך…
הרב בויאר שליט"א נתן עצה שמאוד עוזרת לפחדים – לחשוב על גדלות השם, להסתכל על השמיים, כוכבים, על הרקיע, על הים, ולומר לעצמנו עד כמה הקב"ה גדול! כך המחשבות מיד נהיות זעירות וחודרת לגופנו יראת שמיים כנה ואמיתית. מעומקא דליבא נבקש שלעולם יהיו לנו רק מחשבות טובות זכות וקדושות לעבודתו יתברך!

דילוג לתוכן