הלכות

פרי עורלה בעציץ

שאלה: יש לנו עץ שהוא בתוך עציץ. האם צריך להמתין שלוש שנים לערלה? תשובה: גם עץ שבתוך העציץ אפילו אם העציץ למטה סתום, צריך לחכות שלוש שנים לערלה (מרן יו"ד סי' רצד סעיף כו).

פרי עורלה

שאלה: האם מותר לתת מפירות הערלה לבעלי חיים? תשובה: אין לתת מפירות הערלה לבעלי חיים שפירות ערלה אסורים וצריך לזורקם או לקוברם (מרן יו"ד סי' רצד סעיף א).

פירות של שנה רביעית

שאלה: כבוד הרב חיכינו שלוש שנים שיעברו על העץ בשביל לאכול את הפירות ורצינו לדעת מה עושים עם הפירות של השנה הרביעית? תשובה: בשנה הרביעית כל הפירות שקוטפים נקראים "נטע רבעי" וצריך לחלל אותם על מטבע שווה פרוטה (ומברכים על חילול הזה בנוסח המובא בסידורים), ואז הפירות מותרים באכילה כמו פירות מעשר שני, וצריך לשים לב להשמיד את המטבע לאחר החילול, או שמחללים אותם על סוכר בשווי של שווה פרוטה וזורקים את הסוכר (מרן יו"ד סי' רצד סעיף ו').

וויסקי לא כשר

שאלה: האם אפשר לשתות 'וויסקי' ללא כשרות? תשובה: צריך להשתדל שכל מה שמכניסים לפה והוא לא 100% טבעי שיהיה בזה הכשר, כי תעשיית המזון מורכבת מהרבה חומרים ועל כן גם בוויסקי צריך כשרות, אולם ראיתי בספר 'כשרות למעשה' (עמ' תקלו) שכתב על כמה סוגי וויסקי כמו "שיבאס" וכן "ג'י אנד בי" ועוד שהם מאושרים וכשרים ע"ש, אך מ"מ כמו שכתבנו שלכתחילה ראוי שיהיה הכשר על כל הדברים הללו, וב"ה בימינו אפשר למצוא הרבה ממוצרי האלכוהול תחת השגחה.

השבת אבידה… אפילו שקשה לי

שאלה: מצאתי כסף בכולל ואני יכול לדעת מי המאבד ע"י שאסתכל במצלמות, האם אני מחויב להסתכל במצלמות ולהחזיר? תשובה: ע"פ הדין אינו חייב להחזיר שהרי הבעלים התייאשו ו'הרי אלו שלו' כמו שכתב מרן (חו"מ סי' רסד), מ"מ אם מחזיר לפנים משורת הדין תבוא עליו ברכה וכן ראוי לעשות (מרן סי' רנט סעיף ה').

שיחה במקווה

שאלה: האם מותר לדבר במקווה? תשובה: דברי תורה אסור לדבר אך דברי חולין מותר כמו שכתב מרן (סי' פ"ד), ויש חסידים שמחמירים לא לדבר כלל וכמו שמובא בשם ספר חסידים, ומ"מ אין להאריך בדיבורים מיותרים ולשהות במקום שלא לצורך כלל.

חשש ריבית בהלוואה לחבר

שאלה: יש לי חבר שעושה עסקים ומבקש ממני שאלווה לו כספים, ובעז"ה הוא ירוויח ויחזיר לי הרבה יותר. האם יש כאן חשש של ריבית? תשובה: אע"פ שאתה מלווה לו לשם עסקה מ"מ יש בזה הרבה פרטי דינים וכמו שכתב מרן (יו"ד סי' קעז), ובשביל לא להגיע לאיסור ריבית צריך לעשות היתר עסקה ע"פ ההלכה וזאת לאחר בירור עם רב שיסדר לכם היתר עסקה.

טיגון ע"י גוי

שאלה: האם מותר לאכול פלאפל שטיגן אותו גוי? תשובה: גם בפלאפל צריך להקפיד שיטגנו יהיה יהודי וכדעת מרן (יו"ד סי' קג), ומכיון שעינינו הרואות שפלאפל עולה על שולחן מלכים ונמצא במסעדות ואולמות יוקרה, ולכן בני ספרד צריכים להחמיר כדעת מרן שיהודים יטגנו אותו.

דברי תורה לפני ברכות התורה?

שאלה: אני נוסע כל יום לתפילה ברכב לפני ברכות השחר וברכות התורה ושומע דברי תורה ברדיו ורציתי לדעת אם מותר לשמוע דברי תורה לפני ברכות התורה? תשובה: שומע כעונה, וכמו שמי שמדבר דברי תורה צריך לברך קודם ברכות התורה כך גם מי ששומע ד"ת ברדיו או בשיעור וכיוצא בזה יברך קודם ברכות התורה (הלכה ברורה סי' מז סעי' ב).

ברכת הבשמים לאדם ללא חוש ריח

שאלה: מי שאינו מריח וכמו שמצוי במי שהתקרר או בחולי הקורונה, האם יכול לברך בהבדלה על הבשמים בשביל להוציא את בני ביתו והם יריחו? תשובה: בעל הבית יברך את ברכות ההבדלה והם יברכו לעצמם את ברכת הבשמים, ולענין כיצד יעשו זאת כתב בילקו"י (סי' רצז) שעדיף שיברכו בני הבית את ברכת הבשמים לאחר ההבדלה, וכדי שלא יטעה ויענה אמן אחר ברכתם באמצע ברכות ההבדלה בעוד שלעת עתה הוא לא שייך בברכה זו עד שיחזור להריח (עיין מרן סי' רחצ ובמשנ"ב שם).

למי שייך השטר?

שאלה: הלכתי להתפלל בכותל המערבי ומצאתי בין האבנים שטר של מאה דולר. האם אפשר לקחת אותם? תשובה: שאלה יפה וצריך לדעת מה התכוון המניחם שם, שאם התכוון להקדישם לבית המקדש הרי שהם אסורים בהנאה וכמו שכתב הרמב"ם (מתנות עניים פ"ח ה"ח), ומ"מ נראה בסתם שדעת בני אדם שמניחים שם כספים שיבוא אדם אחר ויקחם והם מתפללים שזה ילך לאדם שצריך את הכסף, ולכן מותר לקחת בפרט אם הוא "עני". וראיתי בשו"ת משנת יוסף (חלק יא סי' רד) שכתב שאם הוא עני יקח הכסף לעצמו, ואם אינו עני יתרום אותו לקופת הכותל ע"ש.

לתת עדיפות לאיש מקצוע יהודי?

שאלה: יש לי איזה שיפוץ בבית לעשות. האם יש עדיפות לקחת קבלן יהודי מאשר קבלן שאינו יהודי? תשובה: וודאי שאם יש אפשרות לקחת קבלן יהודי זה עדיף שיהודי יהנה מנכסיך, וכמו שכתב הרמב"ם (פרק ה' מהלכות מתנות עניים הלכה ה') וז"ל: "מוטב שיהנה בני אברהם יצחק ויעקב מנכסיו ולא יהנה בהם זרע חם", אולם פעמים שמחיר האינו יהודי הרבה יותר זול ולכן יש שמעדיפים להשתמש בהם.

מה עושים עם פתילות של נרות חנוכה?

שאלה: כבוד הרב שמעתי שלא זורקים פתילות של נרות חנוכה כמו שהם לפח, היות והשתמשו בהם למצווה ורציתי לדעת אם זה גם בנרות של שבת? תשובה:אין איסור לזורקם לאשפה.אבל מן הראוי בכל דבר ששימש למצווה שלא לנהוג בו מנהג ביזיון, וישליכם לאשפה בתוך שקית נילון (כה"ח סי' רצו ס"ק יא מרן ורמ"א בסעי' כ).

חולה קורונה שהחלים

שאלה: מי שהיה חולה קורונה האם צריך לברך הגומל שהחלים? תשובה: אם נפל למשכב דהיינו שעלה למיטה מחמת חוליו, כתב מרן (סי' ריט) שצריך לברך הגומל כאשר יבריא וכן פסק בחזו"ע ברכות.

קלקול בשוגג

שאלה: אדם הניח את כובעו על גבי כיסא באולם שמחות וכדי להודיע שיושבים באותו מקום, ואדם אחר התיישב על הכובע ללא שימת לב, מה הדין? תשובה: השולחן ערוך (חו"מ ס' שע"ח סעיף ג') פסק שאם ההיזק היה באונס גמור פטור מלשלם וכיון שהכיסא אינו מקום הנחת כובע הרי שבעל הכובע נחשב כנכנס שלא ברשות והמזיק פטור, ואולם אם הכובע היה בולט לכל יש לחייבו

לברך בלי ברכה

שאלה: אני ברוך השם מתחזק, ולפעמים יוצא לי לשבת עם אנשים שאינם שומרי תורה ומצוות, ומכיון שכך אני מתבייש לשים כיפה לידם ולברך. האם עדיף לי לאכול בלי ברכה או שעדיף לברך בשקט בלי כיפה? תשובה: קודם כל אשריך צדיק שאתה מתחזק, ודע שאין לך במה להתבייש. וכי מי שמודה לאלוקים על האוכל ועל הכח שנתן לו לאכול צריך להתבייש בזה?! ההיפך הוא הנכון, מי שלא מברך צריך להתבייש שהוא לא יודע הכרת הטוב מהי. ולענין שאלתך אני מציע שתיקח כיפה גדולה ושים על הראש, ואף תברך בקול רם: ברוך אתה ה' אלוקינו מלך העולם… ותאמין לי שהם גם יענו אמן ואף יעריכו אותך יותר. אוי ואבוי אם יהודי יתבייש להזכיר שם ה' ליד יהודים אחרים ומכל מקום עד שיכנסו דברי בפיך, אם יש לך שני אפשרויות: או לא לברך כלל או לברך בגילוי הראש, עדיף לברך בגילוי הראש, וכמו שנראה דעת רבינו עובדיה זצוק"ל (יחווה דעת ח"ה סי' כח), שלברך בגילוי הראש יש מי שמיקל אבל לא לברך בכלל לפי כולם אסור.

דחיית תשלומי שכירות

שאלה: האם בתשלום שכירות דירה שייך הלאו של "לא תלין פעולת שכיר"? וכן מצוות עשה של "ביומו תתן שכרו"? ואם כן, במקרה שפעם אחת הוא איחר בתשלום השכירות ובעל הבית לא הקפיד על האיחור, מה יהיה הדין בפעמים הבאות? תשובה: בשו"ע (סימן של"ט סעיף י"א) כתב בשם יש מי שאומר שבקרקע לא עוברים על בת תלין, אולם בקצות החושן כתב שהדבר תלוי במחלוקת ראשונים ולכן כדאי להחמיר באיסור דאורייתא, ואפילו אם אחר פעם אחת אין לאחר פעם אחרת.

השבת אבידה בשוברים

שאלה: מצאתי זיכוי ליד הכניסה של הסופר, ורציתי לדעת אם אני חייב לעשות עליו השבת אבידה? תשובה: נראה שזיכוי יש בו סימן גם בסכום וגם בתאריך, ולכן צריך להכריז עליו. ואם הכריז ולא באו לחפשו עד 30 יום, ירשום במקום משתמר את הפרטים המדוייקים של הזיכוי, ויוכל להשתמש בו, וכשיגיע אליהו הנביא הוא כבר יגיד לנו למי להחזיר וכמבואר במרן השולחן ערוך (חו"מ סי' ס).

השחתת רכב השכרה

שאלה: אדם ששכר רכב מחברת השכרה ורוצה לעשות חריקות בכביש או לנסוע במהירות מופרזת. האם מותר? ומה הדין אם הזיק האם יכול לתקן בעצמו ואז להחזיר את הרכב? תשובה: ודאי שהדבר אסור שהרי השכירות היא על דעת נסיעה רגילה, ועוד שיש בזה משום "ואהבת לרעך כמוך". ובענין התיקון אם היה תנאי בחוזה שחייב לתקן בחברה, אזי אסור לתקן באופן עצמאי, ואם לא היה תנאי יכול לתקנו תיקון הגון ולהחזירו לקדמותו ואז להחזירו לחברה.

הלכת השבת אבידה

שאלה: אדם מצא שרשרת זהב ברחוב ולא תלה מודעה של השבת אבידה וכבר עברה שנה מרגע מציאת האבידה. מה הוא צריך לעשות כעת? תשובה: אם זה מקום שהעוברים ושבים שומרי תורה ומצוות הרי שהוא עבר על הציווי בתורה "השב תשיבם" ו"לא תגנובו", ולכן יתלה עכשיו מודעות במשך שלושים יום, ואם לא יתקשרו ימכור את השרשרת וייתן את הכסף לצדקה לזכותו של המאבד.

איפר קבוע – חשש מאיסור קעקוע

שאלה: נשים רבות שואלות בענין איפור קבוע, וכמו כן ישנם אנשים הסובלים מנשירה בשיער וכדי להסתיר זאת הם עושים כמין קעקוע בצבע של השיער. האם הדבר מותר? תשובה: אם זה קעקוע שאינו מתקיים לעולם, וכל 4 או 5 שנים צריך לחדש אותו, מבואר בדעתו של רבינו עובדיה זצוק"ל בטהרת הבית (חלק ג) שאם עושה זאת כדי שלא יתבייש וכדו', מותר, ואם זה רק להתייפות ראוי להחמיר ע"ש.

הנחה לחבר – חשש מריבית

שאלה: אני צלם במקצועי וישנו אדם שעזר לי בהלוואה מסויימת, ועכשיו הוא מבקש ממני שאבוא לצלם באירוע שלו. האם אעבור על איסור ריבית כשאעשה לו הנחה? תשובה: אם אתה עדיין חייב לו כסף – אסור משום ריבית מדרבנן, ואם החזרת לו את ההלוואה – אם זה יום או יומיים אחרי שהחזרת, גם כן אסור כי זה ניכר שמחמת ההלוואה אתה עושה הנחה וכמו שציינת בשאלתך, אבל אחרי 30 יום מפירעון ההלוואה, כתב בספר מלווה ה' (חלק א עמ' שסב) ומקורו ממרן הבית יוסף (יו"ד סי' קס), שמותר בתנאי שלא יזכיר או יגיד לו שעושה זאת בגלל ההלוואה.

חשש ריבית

שאלה: יש לי קרוב משפחה שזקוק להלוואה ואני מכיר אדם שמסכים להלוות לו, אך הוא התנה את ההלוואה בכך שאעזור לו בכמה עניינים בעירייה שבה אני עובד, האם יש בזה חשש ריבית? תשובה: אם אתה היית צריך את ההלוואה זה היה אסור מהתורה, אבל כאן היות ואתה לא הלווה (וגם הלווה לא שלח אותך שתעזור לו בעירייה כדי שנאמר "שלוחו של אדם כמותו"), ממילא אין כאן איסור ריבית, כי ריבית זה רק מהלווה למלווה ולא מאדם אחר למלווה, וכמו שמבואר במרן השולחן ערוך (יו"ד סי' קס סעיף יג).

אכילה עם תפילין

שאלה: בבית כנסת בו אני מתפלל, פעמים שמגישים לאחר התפילה בבוקר כיבוד לעילוי נשמה וכדו', האם אפשר לאכול עם התפילין או שצריך להסירם תחילה? תשובה: מרן בשולחן ערוך כתב (סי' מ' סעיף ח) שסעודת עראי מותר לאכול עם התפילין, ולכן רק אם אוכל כביצה פת או מזונות בשיעור 54 גרם או יותר, צריך להסירם תחילה. ושאר מאכלים מותר לאכול אף יותר

הנחת תפילין במקום לא ראוי

שאלה: אני נוהג לנסוע כל בוקר לתפילת שחרית באופנוע שברשותי, ורציתי לדעת אם מותר לי להניח את התיק של התפילין והסידור תחת מושב האופנוע, או שמא יש בזה ביזיון? תשובה: מבואר במשנה ברורה (סי' מ' ס"ק יג) שאם יש חלל טפח פנוי (8 ס"מ) מהתפילין עד המושב, מותר. וסיים שם המשנ"ב שכל בעל נפש ראוי שיחמיר בתפילין אם יש לו מקום אחר שקדושתם חמורה, אבל בשאר ספרים וסידורים מותר לכתחילה אם יש חלל טפח

תפילה בבגד ים

שאלה: כבוד הרב, מה הדין להתפלל בחוף הים עם בגד ים כי לא תמיד יש לי כח להתלבש, ויש לציין שבדרך כלל אני מתפלל עם מכנסיים וחולצה ארוכים, וכאן רציתי לדעת אם אפשר להקל להתפלל עם הבגד ים? תשובה: לכאורה היה מקום להקל, כתב מרן שצריך להתפלל כדרך שעומד לפני אדם גדול, ובים – גם לפני אנשים גדולים עומדים עם בגד ים. מכל מקום, נראה שלעניין הלכה מרן התכוון איך שרגילים לעמוד בדרך כלל לפני אנשים גדולים, ולכן, לכתחילה צריך להתלבש

אחריות על מוצר שקלקלתי

שאלה: קניתי טוסטר והטבלתי אותו למרות שכתוב על המכשיר שאין להטבילו במים, ואחר כמה חודשים הוא יתקלקל האם מותר לי ללכת לחנות לבקש להחליפו מפני שיש עליו אחריות? תשובה: שמעתי פעם מפי מומחים שאם מטבילים כלי – ייתכן שאחר כמה חודשים קורה לו נזק מחמת הטבילה (קורוזיה) ולכן היות וכתנאי האחריות היה שלא להטביל את הכלי, ברגע שטבלת סרה האחריות ואין להחליף את המכשיר

בשר וחלב במיקרוגל?!

שאלה: האם צריך שיהיה בבית שני מקרוגלים אחד לחלבי ואחד לבשרי, או שאפשר להשתמש באותו אחד גם בבשר וגם בחלב? תשובה: אפשר להשתמש במיקרוגל אחד לחלבי ולבשרי בתנאי שמשתמש באופן קבוע בקופסא סגורה לאחד מהם או לחלבי או לבשרי, מרן יור"ד סי' ק"ח.

האם תרומה זה נדר?

שאלה: שלום כבוד הרב, יש לי הרבה הוראות קבע לכמה מקומות ורציתי לדעת אם מותר לבטל ולעשות למוסדות אחרים? תשובה: כל מי שעושה היום הוראת קבע יודע שיש באפשרותו לשנות וכן לבטל ועל דעת זה הוא עושה, ולכן זה לא נחשב כמו שאדם נדר או הבטיח כסף לצדקה שאז אינו יכול לחזור בו, דכאן היה בדעתו שאם ירצה יחזור בו, ולכן מותר לבטל או לשנות הוראת קבע ואם קיבל מהם מתנה צריך לשלם להם את סכום המתנה, או לחכות שירד בהוראת קבע לפחות הסכום ששווה כנגד המתנה שקיבל.

בישולי עכו"ם בקפה

שאלה: הרבה פעמים אני עוצר בדרכים בתחנת דלק וקונה קפה שחור, והעובד שמכין לי הוא ערבי, האם מותר לי לשתות את הקפה? תשובה: מותר שערבי יכין את הקפה, ואין בזה משום בישולי עכו"ם, היות והקפה עיקרו מים (ולכן ברכתו שהכל), ובמים אין בישולי גויים. מכל מקום – כתוב שרבינו האר"י החמיר גם בזה, ולכן הרוצה להתחסד ולהחמיר על עצמו, תבוא עליו ברכה (מרן ביחוה דעת ח' ד' ס' מ"ז, והוסיף שם שהמנהג להקל בזה).

מוזמנים לצפות גם ב..

דילוג לתוכן