תן חיוך הכל לטובה

בס"ד

תן חיוך הכול לטובה

הרה"ג עמרמי שליט"א אמר בשם רבי נחמן מברסלב זיע"א: "תכלית העולם היא להפוך יגון לשמחה" – הרב מוסיף ואומר, לא כתוב שתכלית העולם היא לימוד תורה, גמילות חסדים או קיום המצוות… כל אלו הם אמצעים קדושים להגיע למטרה. לאמונה מוחלטת בה' יתברך שהוא מנהיג את העולם בדקדוק ועושה הכול לטובה.

האמירה הזו "להפוך יגון לשמחה" – היא תכלית העולם? עד כדי כך? אולי זה נראה לחלקנו כמו אמירה ברסלבית כזו, העיקר השמחה.. לקפוץ ברחוב אולי? ומה עם יראת שמיים? מה עם עבודת המידות בצורה רצינית וחמורת סבר שמלמדים אותנו לפעמים? מה עם ההלכות המגוונות והנוגעות לכל פרט בחיינו ומובילות אותנו לתיקון שלנו? ומה עם קרבת אלוקים שאומרים שזוהי בעצם התכלית האמיתית של כל השהות שלנו בעולם הזה?

אז אם נעמיק קצת, כהרגלנו בטור זה, ונחשוב מעבר למה שהעולם המרובע שלנו מציע – נגלה כי להפוך יגון לשמחה זו באמת העדות הכי נאמנה שאנחנו נותנים אמון בבורא עולם. על ידי שהופכים יגון לשמחה אנחנו מגיעים לכל מה שדיברנו לעיל, לקיום תורה ומצוות בדרך הטובה ביותר, לקרבת אלוקים בצורה החזקה ביותר. לכל מכל כל. וזה מתבטא בכל דבר קטן.

כשאתה הופך את הקושי שלך, את היגון, את הדברים הקטנים שלא מסתדרים לך במציאות, למשהו טוב, למשהו שמח, לאמירות חיוביות ולהסתכלות טובה על המציאות – יש משהו שיותר מקרב אותך לבורא עולם מזה?

יש משהו שמשמח את השם יותר מזה? שגם כשקשה, יודעים להגיד תודה. גם כשכואב יודעים שזה מאבא אוהב. ושמחים. מכניסים לכל מקום פנוי ולא פנוי את השמחה, כי היא המביאה ישועות. היא זו שמביאה איתה את השפע. כשאנחנו שמחים למרות כל מה שעובר, אנחנו מראות לקב"ה עד כמה האמונה שלנו חזקה בו. שאנחנו יודעות בוודאות שאם הוא עשה את זה, זה הכי טוב, והשמחה שלנו מעידה על כך.

כי כשאנחנו מתבכיינות על המציאות, גם אם בפה תגידי "הכול לטובה" אבל בלב תתמרמרי, זה לא יעזור.. כמובן שככה מתחילים, בתחילה אומרים שהכול לטובה גם אם לא מרגישים, ולאט לאט מתרגלים את זה ומכניסים אמונה חזקה ושמחה אמיתית.. אבל להגיד מהפה לחוץ בלי לשנות את הרגש זה לא פועל.  

נדע, שמבחינה רפואית, המצב רוח הטוב משפיע כל כך על המצב הגופני. החיוך לכשעצמו מפריש הורמונים משמחים ובריאים לגוף. ההתעמלות בריאה לגוף, זה משמח, זה אנרגטי, זה לא פסימי מתבכיין…

כשאתה מרגיש לא טוב כל כך, תנסה להסתכל במראה ולחייך. בלי קשר. זה מפעיל הורמונים טובים שעוזרים לגוף להתגבר, ואם אתה ממש לוחמם, אז סגור את החלונות ושים שירים קצביים שאתה אוהב ותרקוד ותרקוד.. תראה איך אתה בוודאות לאחר מכן מרגיש טוב יותר…

להפוך יגון לשמחה – זה לא רק במצבים קשים, זה בכל דבר קטן, גם אם הגעתה לחנות וששכחתה את הארנק בבית זה סוג של יגון. מוטל עלייך להפוך אותו לשמחה, מה זה אומר? לחייך, ולומר "ישתבח שמך.. כל מה שאתה עושה זה לטובה…" הטוב ביותר עבורך, ברמה המדוקדקת ביותר, זה שלא יהיה לך כסף כרגע לקנות מה שרצית.

הילד מרגיש לא טוב והרס לך את כל התוכניות שתכננת להיום… ישר – חיוך.. הכול לטובה. "השם תודה, אני יודעת שהכי טוב לי זה להישאר בבית עם ילדי ולטפל בו"… כשמתרגלים לעשות כך בדברים הפשוטים, הקטנים, של היומיום.. כשתגיע תקלה רצינית באוטו, או הפסד כלכלי מדירה שלא השקעתם במקום הנכון, יהיה הרבה יותר קל לקבל את זה באהבה, כי השריר כבר התרגל לקבל באהבה את מה שעובר עלייך כל יום. ברור שזה קצת יותר ניסיון, אבל הרבה יותר קל להתאמן בחדר כושר אחרי חצי שנה שהתאמנתי יום יום, מאשר מישהי שהרגע התחילה…

וזו לא המלצה, זו באמת הדרך הטובה ביותר לחיות בה, גם למי שעדיין רחוק מתורה ומצוות.. להפוך כל יגון לשמחה.. זו מתנת חיים שאין כדוגמתה. אין שמח יותר ממי שמצליח לקיים זאת. כל הזמן הוא מבסוט מהחיים, אין דרך להכעיס אותו.. עם עבודה עקבית, כולנו יכולות.

ותחשוב איך השם יתברך שאוהב אותך כל כך, איך הוא רואה את זה כביכול, איך הוא מסתכל על הבן שלו שעכשיו משהו לא נעים להו, והיא בכל זאת מחייכת ומרימה עיניים לשמיים. הוא יודע ממי זה, הוא יודע שהוא האוהב הגדול ביותר שלה.. האם הוא לא ייתן לך רק טוב בדרך הזו? מה אתם אומרים?..

לרכישת הספר "תוכו רצוף אהבה" מאת מחברת הטור: 0548491930

דילוג לתוכן