ברכה אחרונה בפרי
שאלה: אכלתי ענבים ותפוח האם אני חייב לברך גם נפשות וגם "על העץ"? תשובה: היות וגם התפוח ברכתו "פרי העץ" לכן אינו מברך בורא נפשות אלא ברכה אחת מעין שלש "על העץ ועל פרי העץ" ופוטר את שניהם. מרן סי' רח סעי' יג.
חייב להחזיר את הכסף שנפל?
שאלה: הלכתי בדרך וראיתי שאדם לפני הוציא משהו מהכיס ונפלו לו מאתיים שקלים האם אני חייב להחזיר לו או שאפשר לקחת? תשובה: נראה שבמקרה שרואה שהבעלים לא הבחינו שנפל להם, צריך להחזיר שזה נחשב ליאוש שלא מדעת ולא הוי יאוש, אולם אם מצא הכסף לאחר זמן או הרימו לאחר זמן דאפשר ששמו לב כבר הבעלים שאיבדו את הכסף ואז הוי יאוש והרי אלו שלו, אולם גם במקרה כזה טוב שיחזיר לפנים משורת הדין. עיין מרן יו"ד סי' רנט סעי' ג וסעי' ח.
הפרת שבועה?
שאלה: נשבעתי שלא אדבר עם חברי ורציתי לדעת אם מותר לי לשלוח לו הודעה? תשובה: מותר לשלוח לו הודעה כמו שכתב הרמב"ם מי שנשבע או נדר שלא ידבר עם חברו הרי זה מותר לכתוב לו מכתב. הל' נדרים פ"ו הל' יח ושו"ע יו"ד סי' רכא סעי' י'.
שאלה: שלום לרב, אם אני שומע קידוש בבית הכנסת בשבת בבוקר האם אני יכול לאכול בבית על סמך הקידוש ששמעתי בבית הכנסת? תשובה: אין קידוש אלה במקום סעודה ולכן רק מי שאכל בבית הכנסת כזית מזונות או שתה רביעית יין שזה נחשב טעימה לעניין הקידוש יכול אח"כ לאכול בביתו על סמך אותו הקידוש שכבר יצא ידי חובת הקידוש מרן או"ח סי' רעג'
תפילה בבגד ים
שאלה: רצינו לדעת אם עושים מניין בחוף האם מותר להתפלל עם בגד ים? תשובה: צריך להתפלל כמו שעומדים לפני אדם גדול ואין דרך לעמוד לפני אנשים גדולים עם בגד ים ולכן לכתחילה יתלבש .ורק אם עובר זמן תפילה וכדו' יתפלל עם בגד ים וחולצה כמובן מרן בס' צא'
ברכת "הים הגדול"
שאלה: לא הייתי תקופה ארוכה בים מה צריך לברך כשרואים אותו? תשובה: מי שלא ראה כלל את הים התיכון (גם לא בדרך ובנסיעות) 30 יום צריך לברך כשרואה את הים עם שם ומלכות ברוך אתה ה' אלוקינו מלך העולם שעשה את הים הגדול מרן בסימן רכח' וחזו"ע ברכות.
דין עורלה בפסיפלורה
שאלה: האם מי שנוטע פסיפלורה צריך לחכות ג' שנים של ערלה בשביל לאכול את הפירות ? תשובה: דעת מרן רבינו עובדיה שאין לפסיפלורה דין ערלה וברכתה בורא פרי האדמה. חזון עובדיה ט"ו בשבט בשו"ת עמ' כו .
הלוואה מחבר..
שאלה: הלוויתי לחבר כסף ושנינו לא זוכרים אם הוא החזיר לי או לא מה עושים? תשובה: אם שניהם אינם זוכים אזי הלווה פטור. מ"מ היות וודאי לווה נראה שמדין היות טוב יעשה עמו פשרה כגון שייתן לו מחצית מהסכום. כמו שכתב מרן בחו"מ סי' עה סעי' חי.
מפני שיבה תקום
שאלה: מאיזה גיל צריך לעמוד לאדם מבוגר שעובר סמוך אלינו ומה אעשה אם איני יודע בן כמה הוא? תשובה: "מפני שיבה תקום" ולכן כל זקן שנכנס לד' אמותיו מצוות עשה לקום בפניו, וכתב מרן ביו"ד סי' רמד סעי' א שזה בגיל 70 כמש"כ במשנה באבות "בן שבעים לשיבה", ואם יש לו ספק ג"כ צריך לקום שספק דאו' לחומרה (ויש שסוברים שצריך לקום מגיל 60). עין הליכות עולם ח"ח עמ' קעה ועמ' קפב.
תשלומין בתפילת מנחה
שאלה: הייתי טרוד בעבודה ואמרתי לעצמי כל הזמן עוד מעט אתפלל מנחה וכך עבר הזמן ולא שמתי לב האם בכזה מקרה אפשר להתפלל תשלומין או שזה נקרא מזיד? תשובה: גם בכזה מקרה אינו נחשב למזיד וצריך להתפלל תפילת תשולמין כמש"כ מרן מי שלא התפלל מפני שסבור שעדיין ישאר לו זמן אחר שיגמור אותו עסק שהוא מתעסק בו ועברה לה השעה חשוב אונס ויש לו תשלומין (מרן או"ח סי' קח סעי' ח).
לימוד ליל שבועות
שאלה: מה הכי טוב ללמוד בליל שבועות? תשובה: מנהג הספרדים ללמוד בליל זה את התיקון ועיקר התיקון זה התנ"ך ולכן גם מי שאינו מסוגל לקרוא את כל התיקון וחשקה נפשו ללמוד דברים אחרים יקרא את התנ"ך לפחות, ואח"כ ילמד שאר דברים. עיין כה"ח סי' תצד סק"ז.
כיבוי אש בחג
שאלה: האם מותר לכבות את הגז ע"י שישים פינג'אן עם מים ומלח והמים יגלשו ויכבו את הגז? תשובה: גרם כיבוי בגז מותר, אולם צריך שיהיה שימוש במאכל או במשקה ומים ומלח אין לזה שימוש ולכן ירתיח ביצים ויאכל אותם או ירתיח קפה וישתה אותו. חזו"ע יו"ט עמ' נח.
התעטפות בטלית בליל שבועות
שאלה: מתי הזמן הנכון להתעטף בטלית בליל שבועות היות ואנחנו רואים כמה לוחות עם הפרש גדול בניהם? תשובה: לפי מה שכתוב בגמ' הזמן הוא משיכיר את חברו בריחוק ד' אמות ונחלקו האחרונים כמה זמן זה לפני הנץ ויש בזה הרבה דעות והמנהג לברך שעה (זמנית) אחת קודם הנץ כמש"כ בהלכה ברורה (סי' יח אות ו) שזה מנהג הספרדים כמש"כ ג"כ בכה"ח וזה השנה בשעה 4:46.
אכילה בליל שבועות
שאלה: האם בליל שבועות אפשר להמשיך לאכול מהכיבוד לאחר עלות השחר עד שיתחילו תפילה? תשובה: צריך להזהיר את הציבור שאין להמשיך לאכול אחר עלות השחר, כמש"כ מרן (בסי' פט סעי' ה בסתם שגם מי שהתחיל קודם עלות השחר צריך להפסיק) ורק לשתות תה או קפה מותר.
חלק'ה בספירת העומר
שאלה: יש לילד שלי חלקה ורציתי לדעת אם זה בעיה לעשות לו חלקה בספירת העומר? תשובה: מעיקר הדין מותר לספר ילד קטנים בעומר שלא נוהג אבלות בקטן, מ"מ נהגו בחלקה לחכות לל"ג בעומר כמו שעשה רבינו האר"י
תיקון פנצ'ר בחול ההמועד
שאלה: האם מותר בחול המועד לתקן פנצ'ר באוטו? תשובה: לתקן פנצ'ר נראה שחשיב מעשה אומן שלא כל אחד יכול לעשות זאת, ויש מחמירים לתקן רכב פרטי דמעשה אומן בחול המועד עיין חזו"ע יו"ט עמ' קעה. ובמקום שיש הפסד כגון שיצטרך עכשיו ליקח מונית לעשות קניות וכדומה לכ"ע שרי דהוי דבר האבד, עיי"ש. (ולהחליף גלגל הוי מעשה הדיוט).
מצות בשבת שסמוכה לפסח
שאלה: אני משתדל כל שנה לאכול מצות חצות והשנה שזה יוצא בשבת מתי נעשה את המצות בשביל שיקרא מצות חצות? תשובה: השנה מי שרוצה להדר במצות חצות יאפה אותם בערב שבת אחר חצות היום כמש"כ מרן בסי' תנח (אולם צריך לדעת שאין הידור זה כמו כל שנה שהרי אין זמן זה של הקרבת קורבן פסח שהרי קורבן פסח הקריבו בשבת וכל שנה אוכלים מצות חצות זכר לזמן שהיו מקריבים וזה רק זכר לשאר השנים כמש"כ במשנ"ב שם ולכן גם מי שנוהג כל שנה להדר במצות חצות והשנה קשה עליו הדבר יכול להקל וכן ראיתי שכתב באור לציון חלק ד).
סעודה שלישית סמוך לחג
שאלה: האם השנה צריך לאכול סעודה שלישית בשבת שהוא ערב הפסח? תשובה: סעודה שלישית השנה צריך לעשות אותה לפני השעה העשירית שזה בשעה רבע לארבע בערך. ויכול לעשות אותה או במצה "עשירה" או במצה מטוגנת או מבושלת חתיכות יותר מכזית, ויש שמקיימים אותה בפירות (ועיין במרן ורמ"א סי' תמד) ולא יאכל הרבה כדי שיכנס לליל הסדר שהוא רעב.
סעודת שבת עם מצות
שאלה: האם אפשר לעשות השנה את סעודת שבת במצות וכדי שהבית ישאר כשר לפסח? תשובה: אפשר לעשות את כל האוכל כשר לפסח ובלילה מותר לאכול לאכול מצות ויברך עליהם המוציא אולם ביום שבת אסור לאכול מצה כי אסור לאכול מצה בערב הפסח, ויש עצה לטגן את המצה כחתיכות יותר מכזית ולעשות עם זה סעודת שבת וגם סעודה שלישית וכך יוכל לנקות ולבער את החמץ כבר מערב שבת וכן ראוי לעשות חזו"ע פסח עמ' רסב (וצריך לזכור שהמצות שמיועדות לליל הסדר הם מוקצה כמש"כ בחזו"ע שם עמ' רסו).
תענית בכורות
שאלה: מתי השנה הבכורות צריכים להתענות או להשתתף בסיום מסכת? תשובה: המנהג להתענות או להשתתף בסיום מסכת השנה ביום חמישי (חזו"ע פסח עמ' ריט) והשנה תענית בכורות קלה יותר שי"א שלא צריך להתענות כלל כמש"כ מרן בסי' תע סעי' ב וכן כתוב בחזו"ע שם.
ברכת האילנות בעץ פרי
שאלה: האם מותר לברך ברכת האילנות על עץ שכבר התחיל להוציא פירות? תשובה: אם יש בעץ גם פרחים מותר לברך אולם אם כולו הוציא פירות ולא נשאר פרחים אין לברך עליו ברכת האילנות. חזו"ע פסח עמ' כו.
הכנת הבית משבת לחג
שאלה: האם מותר בשבת להכין את הבית והשולחן לליל הסדר? תשובה: אסור בשבת להכין את הבית לליל הסדר וכן אין לערוך את השולחן בשבת שאסור להכין משבת ליום טוב וכן ההכנות של הסדר והניקיון יעשה בשעה 19:15.
מה עושים השנה עם החמץ שנשאר
שאלה: מה עושים השנה אם חמץ שנשאר מיום שבת קודש והאם מותר לזורקו לפח האשפה? תשובה: צריך לדאוג שישאר כמה שפחות חמץ והחמץ שנשאר לא יזרקנו באשפה בביתו או בבניין שהרי אינו מוציאו מרשותו, אלא ישליכנו לבית הכסא. כמש"כ במשנ"ב סי' צמד ס"ק כא, וכן יכול להשליכנו במקום הפקר או בפח ולשפוך עליו אקונומיקה וכדומה לפוסלו מאכילת כלב.
ברכת האילנות – שאלה
שאלה: כמה אילנות צריך שיהיה כדי לברך ברכת האילנות? תשובה: לפחות שני אילנות וגם אם הם מאותו המין כגון שני עצי זית מותר לברך והמהדר במצוות יברך על כמה מינם שונים, ותבוא עליו ברכה. חזו"ע שם עמ' יד.
ספק אם בירך ברכת האילנות
שאלה: מי שמסופק אם בירך כבר בירכת האילנות השנה האם יברך שוב? תשובה: אם מסופק אם כבר בירך אינו יכול לברך שוב שספק ברכות להקל ויכול לומר לחבירו שיוציא אותו.
ברכת האילנות בעצי עורלה
שאלה: האם אפשר לברך ברכת האילנות על עצים שהם עדיין ערלה או מורכבים? תשובה: גם על עצים ערלה אפשר לברך אולם עצים מורכבים עדיף שלא יברך, ולכן יחפש לכל הפחות עץ אחד שוודאי אינו מורכב כגון זית או רימון חזו"ע שם עמ' טו יט.
ברכות האילנות – נשים
שאלה: האם נשים חייבות לברך ברכת האילנות? תשובה: גם נשים צריכות לברך ברכת האילנות ויכולות לברך ביחיד ואינם צריכות מניין חזו"ע פסח עמ' י
ברכת שהחיינו על אתרוג?
שאלה: בט"ו בשבט הרבה מכינים ריבת אתרוגים מהאתרוג של סוכות ושואלים מה ברכים על זה והאם מרכים שהחיינו היות וכל השנה לא אכלתי אתרוג? תשובה: ברכת הריבה בורא פרי העץ שזה דרך אכילתו של אתרוג (מרו או"ח סי' רד) ואין בזה ברכת שהחיינו דבירך שהחיינו כבר שנטל לולב (כידוע במקור היו מברכים בשעת הראיה ולכן כאן כבר ראה ובירך כמבואר בחזו"ע ברכות עמ' קכח).
ברכת שהחיינו על פירות יבשים
שאלה: האם יש ברכת שהחיינו על פירות יבשים שלא אכלתי מהם כל השנה? תשובה: ברכת שהחיינו זה רק אם גם הפירות עצמם חדשים ולא רק אם האדם לא אכל אותם שנה, דמי שלא יאכל שנה עגבניה לא יברך שהחיינו היות וזה לא פרי חדש, ולכן אין שהחיינו על הפירות יבשים שאינם חדשים (מרן סי' רכה סעי' א).
ברכת שהחיינו על קרמבולה
שאלה: האם אפשר בט"ו בשבט לברך שהחיינו על פרי הנקרא קרמבולה למי שאוכל בפעם הראשונה השנה? תשובה: אפשר לברך שהחיינו על קרמבולה כך כתב בספר החדש והנפלא הליכות ברכות (סי' רכה סעי' י).