בפרשת קדושים ישנם 70 מצוות כנגד 70 אומות העולם,
אחת ממצוות הפרשה היא, לא לנקום או לנטור. ואדרבה עלנו לאהוב אחד את השני – "ואהבת לרעך כמוך".
הגמ' מספרת {1} על גוי שרצה להתגייר וללמוד את התורה כשהוא עומד על רגל אחת.
שמאי הזקן דחה אותו, התורה עומדת על תרי"ג מצוות, ולא רק על מצווה מרכזית אחת.
אך הלל הזקן אמר לו שאכן יש מצווה מרכזית אחת, והיא מה ששנוי עליך לא תעשה לחברך – כלומר ואהבת לריעך כמוך.
אומנם בגמ' במסכת מכות {2} מובא שהיסוד לכל התורה כולה הוא האמונה, בא חבקוק והעמידם על אחת – צדיק באמונתו יחיה.
אם כן נשאלת השאלה מהו הכלל הגדול שבתורה – ואהבת לריעך כמוך או עניין האמונה?
הביאור לכך, הוא פשוט–בלי אמונה לעולם לא נוכל להגיע ל"ואהבת לרעך כמוך"!!!
אדם שלא איתן באמונתו, לא רק ברמה של ידיעה, אלא ברמה של חוויה. – ששום אדם בעולם לא יכול להועיל לי ושום אדם בעולם לא יכול להזיק לי לבד מאיתו יתברך.
לאדם כזה אין שום בעיה, לפרגן לחבר שלו, ולאהוב אותו בלי חשבנות, כי לעולם החבר לא יכול להועיל לי, או להזיק לי לבד מבורא עולם.
על פי זה אומר בן עזאי במסכת יומא {3} "….מכאן אמר בן עזאי:
א. בשמך יקראוך,
ב. ובמקומך יושיבוך,
ג. ומשלך יתנו לך.
ד. אין אדם נוגע במוכן לחבירו,
ה. ואין מלכות נוגעת בחברתה אפילו כמלא נימא.
ופרש"י – לא ידאג אדם לומר: פלוני יקפח פרנסתי, כי על כרחך, בשם יקראוך לבא ולשוב במקומך.
האמונה היא זו שנותנת את הכח לאחדות ואהבת חינם.
מקורות:
{1} שבת לא'. "שוב מעשה בנכרי אחד שבא לפני שמאי, אמר לו: גיירני על מנת שתלמדני כל התורה כולה כשאני עומד על רגל אחת. דחפו באמת הבנין שבידו.
בא לפני הלל, גייריה. אמר לו: דעלך סני לחברך לא תעביד – זו היא כל התורה כולה, ואידך – פירושה הוא, זיל גמור".
{2} מכות כג': כד'. דרש רבי שמלאי:
א. שש מאות ושלש עשרה מצות נאמרו לו למשה, שלש מאות וששים וחמש לאוין כמנין ימות החמה, ומאתים וארבעים ושמונה עשה כנגד איבריו של אדם. אמר רב המנונא: מאי קרא? תורה צוה לנו משה מורשה, תורה בגימטריא שית מאה וחד סרי הוי, אנכי ולא יהיה לך מפי הגבורה שמענום. (סימן: דמשמ"ק ס"ק).
ב. בא דוד והעמידן על אחת עשרה….
ג. בא ישעיהו והעמידן על שש…
ד. בא מיכה והעמידן על שלש….
ה. חזר ישעיהו והעמידן על שתים…
ו. בא עמוס והעמידן על אחת שנאמר: כה אמר ה' לבית ישראל דרשוני וחיו. מתקיף לה רב נחמן בר יצחק, אימא: דרשוני בכל התורה כולה!
ז. אלא, בא חבקוק והעמידן על אחת, שנאמר: וצדיק באמונתו יחיה.
{3}יומא לח'. /:
הרב אליהו עמר